Zápis ze zasedání FV ze dne 13.6.2016

Zveřejněno: 17. 12. 2016, zapsal: Lukáš Fišer, přečteno: 1701x

Přítomni: pan Zbyněk Tůma, paní Alena Rejzková, paní Hana Smejkalová

 

Program:

1) Kontrola pokladny

2) Hospodaření obce Holoubkov v roce 2015 – projednání závěrečného účtu

3) Hospodaření obce Holoubkov za 1.Q./2016

4) I. návrh změny rozpočtu obce Holoubkov na rok 2016

5) Rozpočtový výhled 2017-2019

6) Hospodaření Základní a mateřské školy a školní jídelny (příspěvková organizace, dále i PO) za 1-3/ 2016

7) Usnesení a závěr

 

1) Dne 13.6.2016 byla provedena k témuž dni kontrola pokladny Obce Holoubkov.

V účetnictví obce Holoubkov se syntetický účet pokladny č. 261 skládá ze dvou analytických účtů, a to:

261100 – účet pokladny obecního úřadu

261200 – účet pokladny „Inzuly“ (správce bytového fondu obce, který hospodaří s penězi obce)

Předmětem kontroly byla pokladna obecního úřadu, tudíž účet 261100.

Fyzický stav pokladny k 13.6.2016 byl 98 556,00 Kč, což odpovídá schválenému limitu maximální výše hotovosti v pokladně.

Účetní stav poklady k 13.6.2016 byl také 98 556,00 Kč.

Rozdíl fyzického a účetního stavu byl roven nule.

Pro stanovení účetního stavu pokladny bylo vycházeno z následujících podkladů :

- účetní závěrka obce k 31.05.2016, kde konečný zůstatek pokladny syntetického účtu 261 byl Kč 168 419,- a konečný zůstatek pokladny obecního úřadu analytického účtu 261100 byl Kč 160 207,-,

- sumář pokladních a účetních dokladů za 1.6.2016 včetně, kde počáteční zůstatek pokladny byl Kč 160 207,- a konečný k okamžiku kontroly Kč  98 556,-.

 

2) FV byl předložen Návrh Závěrečného účtu hospodaření obce Holoubkov za rok 2015 vypracovaný starostou obce panem Ing. Lukášem Fišerem, Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obce Holoubkov v roce 2015 vypracovaná auditorskou společností K KREDIT s.r.o., Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu územních samosprávných celků, regionálních rad a dobrovolných svazků obcí – Fin 2-12 M a Rozbor hospodaření obce Holoubkov v roce 2015

 

Návrh Závěrečného účtu hospodaření obce Holoubkov za rok 2015

Návrh Závěrečného účtu je zpracován přehledně a zcela dostatečně popisuje hospodaření obce Holoubkov v jednotlivých oblastech včetně skladby příjmů a výdajů a jejich vývoj, nakládání s majetkem obce, hospodářskou činnost obce a hospodaření příspěvkové organizace ZŠ, MŠ a ŠJ. Dostatečně popisuje nejvýznamnější finanční a účetní události v roce 2015.

 

Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu územních samosprávných celků, regionálních rad a dobrovolných svazků obcí – Fin 2-12 M a Rozbor hospodaření obce Holoubkov v roce 2015

Celkové příjmy obce činily Kč 21 875 161,34

Celkové výdaje obce činily Kč 23 009 144,60

Hospodaření obce za rok 2015 skončilo se schodkem Kč  -1 133 983,26. Původní rozpočet počítal s výdaji Kč 32 205 425,- a schodkem Kč -14 022 184,-. Díky ale odsunutí zahájení investice v novém sídlišti (Kč 6 000 000,-), zpoždění prováděné investice ve starém sídlišti (Kč 10 000 000,-) byl konečný schodek podstatně nižší. Schodek Kč -1 133 983,26 byl pokryt z přebytků hospodaření obce Holoubkov v minulých letech. Největší investicí v minulém roce, která nebyla součástí původního rozpočtu, ale díky získání dotace byla do rozpočtu zařazena, bylo zateplení ZŠ a MŠ za celkem Kč 4 858 240,- (z toho dotace byla Kč 3 458 910,-, tj. 71,2 %).

Předložené podklady dokazují, že jednotlivé kapitoly a položky rozpočtu se v roce 2015 naplnily v souladu s rozpočtem schváleným ZO, respektive jeho II. změnou a FV k předloženým podkladům nemá připomínky a doporučuje je ke schválení ZO.

 

Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obce Holoubkov v roce 2015 vypracovaná auditorskou společností K KREDIT s.r.o.

Předložená zpráva neobsahuje žádná zjištění auditora, která by svědčila o tom, že vedení obce porušilo rozpočtovou kázeň nebo předepsané účetní výkazy obce nevěrohodně podávají obraz o hospodaření obce.

Pouze v odstavci B. Vyjádření ohledně chyb a nedostatků a odstavci C. Upozornění na případná rizika, auditor upozorňuje na drobné chyby v zaúčtování 4 faktur za celkem Kč 11 651,- a obecná rizika a oblasti pro přijetí opatření tak, aby se minimalizovaly negativní dopady na hospodaření obce Holoubkov. Chyby v zaúčtování jsou dle názoru FV v normě běžné lidské nepozornosti a nemají žádný zásadní dopad do porušení rozpočtové kázně. 

Dle auditorské zprávy základní finanční ukazatele obce Holoubkov jsou na velmi nízkých hodnotách.

Účetní knihy a vedení účetnictví stejně jako dodržování rozpočtové kázně ze strany vedení obce je až na drobné chybičky v pořádku. Finanční stabilita obce je na vysoké úrovni, hospodaří bez úvěrového zadlužení a má vytvořené rezervy (32,45 mil. Kč) pro uskutečnění zásadních a nutných investic v oblasti dopravní infrastruktury, kanalizační sítě, případně sportovně kulturního centra.

 

3) FV byl předložen rozbor hospodaření obce Holoubkov za období 1.Q/2016

Celkové příjmy obce činily Kč 8 064 630,-, tj. 35,4 % z celkových rozpočtovaných příjmů.

Plnění daňových příjmů z celkových rozpočtovaných daňových příjmů činilo 25%, což je zatím pozitivní, ale s ohledem na růst ekonomiky by toto plnění mělo být vyšší. Jednotlivé položky na straně příjmů se zatím naplňují dle očekávání.

Celkové výdaje obce činily Kč 8 636 150,-, tj. 20,6%, z celkových rozpočtovaných výdajů. Procentuální plnění celkových rozpočtovaných výdajů je zkresleno dosud nerealizovanými investicemi (rozpočtováno 23 mil. Kč)  a jednorázovými běžnými výdaji (např. jednorázovou výplatou celoročního příspěvku obce na provoz PO (ZŠ, MŠ, ŠJ) ve výši 1,5 mil. Kč), které se již nebudou opakovat.

Jako každý rok položka na straně výdajů, která měla za 1. Q 2016 výraznější plnění (73%) byla položka 6171 Činnost místní správy: mimořádně ovlivněna zůstatkem hotovosti v pokladně a zaúčtováním DPH. Tato položka se v průběhu roku výrazně mění a ke konci roku nebývá překročena. FV nehodnotí vývoj této položky za riziko pro obec.

Ostatní položky výdajů se naplňují bez zjevných odchylek od rozpočtu.

Za 1.Q/2016 obec hospodařila s celkovým schodkem Kč -571 520,-. Pro rok 2016 je plánován celkový schodek Kč  - 19 134 000,-.

Schodek za 1. Q 2016 se plánuje pokrýt přebytky hospodaření obce v minulých letech, které jsou dostatečné (k 31.12.2015 byl zůstatek na účtech obce 32,45 MCZK).

 

4) FV byl předložen I. návrh změny rozpočtu obce Holoubkov na rok 2016

Celkové rozpočtované příjmy obce po změně činí Kč 24 202 770,-

Celkové výdaje obce by po změně měly činit Kč 28 304 960,-

Saldo rozpočtu  po I. změně bude záporné ve výši Kč  -4 102 190, což je o Kč 15 031 810,- méně, než je ve stávajícím schváleném rozpočtu.

  1. Změna rozpočtu reaguje především na vývoj v oblasti investic. U nově zařazených investic je důvodem získání investiční dotace (oprava budovy hasičské zbrojnice, vybudování kamerového systému v obci) nebo vzniklé vícenáklady (parkování a zeleň v novém sídlišti). U zrušených investic (komunikace staré sídliště…) se jedná o odklad na další rok 2017 z důvodu právně neukončeného výběrového řízení na dodavatele stavby z podzimu minulého roku.
  2. K jednotlivým změnám:

a. Příjmy:

     i. Daň z PPO za obec – jedná se účetní operaci, stejná částka je recipročně ve výdajích

     ii. Drobné úpravy

   iii. Úprava příjmové stránky rozpočtu o neinvestiční a investiční dotace souvisí se získáním příslušných dotací, o které obec žádala v souladu s usneseními ZO. Jedná se opravu budovy hasičské zbrojnice, vybudování kamerového systému v obci.

     iv. Prodej bytů ve vlastnictví obce, které jsou součástí SVJ

 

b. Výdaje :

     i. Stejné částky dotací ze strany příjmů je i na straně výdajů + VZ obce na dofinancování celé akce. VZ obce jsou odhadnuty, protože dodavatelé ještě nejsou vybráni (budou probíhat VŘ dle zákona o VZ) a obsahují v sobě již nyní plánované neuznatelné náklady investičních akcí a rezervu pro případné vícepráce.

     ii. Parkování a zeleň v nových bytovkách – navýšení z důvodu nepředvídaných víceprací – jiné podloží než projekt očekával

     iii. Komunikace staré sídliště, garáže, Ke kabelu – snížení z důvodu přesunutí akce do roku 2017 – neukončené výběrové řízení na dodavatele stavby

 

Ostatní změny v rozpočtu jsou způsobeny upřesněním jednotlivých příjmů a výdajů.

Změny nemají výrazný dopad do finanční stability obce. Nový schodek bude opět kryt z přebytku hospodaření obce v minulých letech (stav přebytku k 31.12.2015 byl 32,45 mil. Kč).

 

5) FV byl předložen rozpočtový výhled obce Holoubkov na období 2017 - 2019.

Tento výhled vychází z reálných daňových i nedaňových příjmů, které odpovídají dosahovaným příjmům v posledních letech, a od roku 2017 jsou konzervativně stanoveny na stejné úrovni 17,6 mil. Kč (tyto příjmy v roce 2015 činily 17 MCZK). Běžné výdaje jsou upraveny pouze o možný vývoj inflace a běžné opravy a od roku 2017 jsou opět stanoveny na stejné úrovni 12,5 mil. Kč. Očekávaný přebytek běžného rozpočtu, který je zdrojem pro investiční výdaje odpovídá částce 5,1 mil. Kč. Tato částka byla dosahována i v minulých letech a je reálná.

Investiční dotace jsou promítnuty do kapitálových příjmů, ale jejich získání není jisté.

Kapitálové výdaje v letech 2017-2019 jsou nastaveny podle již ZO odsouhlasených investic do dopravní infrastruktury a kanalizačního řadu a budou upravovány v dalších letech podle vývoje skutečného příjmu rozpočtu, získání dotací na jednotlivé projekty a jejich celkové připravenosti k realizaci.

Celkově je rozpočtový výhled sestaven poměrně konzervativně a zatím nepočítá s žádnou úvěrovou zadlužeností.

 

6) FV bylo předloženo plnění rozpočtu Základní školy, Mateřské školy a Školní jídelny za 1-3/2016 včetně podrobného výkazu a ztrát ve struktuře účtů účetní osnovy.

Celkové příjmy příspěvkové organizace za 1-3/2016 činily  1 584 138,- Kč, tj. 23,42 % z rozpočtovaných ročních příjmů po poslední schválené úpravě rozpočtu.

Celkové výdaje příspěvkové organizace za 1-3/2016 činily 2 179 119,- Kč, tj. 23,01 % z rozpočtovaných ročních výdajů po poslední schválené úpravě rozpočtu.

Rozdíl mezi příjmy a výdaji (schodek) činil 101 220,- Kč.

Zvýšené výdaje na potraviny jsou kompenzovány zvýšenými příjmy ze stravování. Dotace na výukové projekty jsou čerpány dle plánu.

Jednotlivé příjmy a výdaje příspěvkové organizace se naplňovaly zhruba v souladu se schváleným rozpočtem a případné nesrovnalosti nejsou zásadního charakteru a mají pouze časový nesoulad.

 

7) Usnesení:

1) Kontrola pokladny bez závad.

2) FV nemá k Rozboru hospodaření obce za rok 2015 a Výkazu pro hodnocení plnění rozpočtu územních samosprávných celků, regionálních rad a dobrovolných svazků obcí – Fin 2-12 M připomínky a doporučuje ZO ke schválení.

3) FV nemá k Návrhu Závěrečného účtu hospodaření obce Holoubkov za rok 2015 připomínky a doporučuje ZO ke schválení.

4) FV nemá ke Zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření obce Holoubkov v roce 2015 vypracovaná auditorskou společností K KREDIT s.r.o. výhradní připomínky. Doporučuje ale vedení obce, aby přijalo taková opatření, která povedou k odstranění i drobných nedostatků v zaúčtování účetních dokladů zjištěných auditorem a zvýšení kontroly náležitostí účetních dokladů, jak na to auditor také upozorňuje.

5) FV souhlasí s hospodařením obce za 1.Q/2016 a doporučuje ZO vzít je na vědomí.

6) FV nemá připomínky k I. změně rozpočtu obce Holoubkov v roce 2016

7) FV nemá k rozpočtovému výhledu na léta 2017 - 2019 žádné připomínky.

8) FV nemá k hospodaření PO (ZŠ, MŠ a ŠJ) za 1.Q/2016 žádné připomínky.

 

Zapsal Zbyněk Tůma, předseda FV dne 13.6.2016.