Zápis ze zasedání FV ze dne 1.6.2015

Zveřejněno: 13. 12. 2015, zapsal: Lukáš Fišer, přečteno: 1718x

Přítomni: pan Zbyněk Tůma, pan Bedřich Podhorský, paní Hana Smejkalová

 

Program :

1) Kontrola pokladny

2) Hospodaření obce Holoubkov v roce 2014 – projednání závěrečného účtu

3) Hospodaření obce Holoubkov za 1.Q./2015

4) I. návrh změny rozpočtu obce Holoubkov na rok 2015

5) Rozpočtový výhled 2016-2018

6) Hospodaření Základní a mateřské školy a školní jídelny (příspěvková organizace, dále i PO) za 1-3/ 2015

7) Usnesení a závěr

 

1) Dne 1.6.2015 byla provedena k témuž dni kontrola pokladny Obce Holoubkov.

V účetnictví obce Holoubkov se syntetický účet pokladny č 261 skládá ze dvou analytických účtů, a to :

261100 – účet pokladny obecního úřadu

261200 – účet pokladny „Inzuly“ (správce bytového fondu obce, který hospodaří s penězi obce)

Předmětem kontroly byla pokladna obecního úřadu, tudíž účet 261100.

Fyzický stav pokladny k 1.6.2015 byl 30 135,00 Kč, což odpovídá schválenému limitu maximální výše hotovosti v pokladně.

Účetní stav poklady k 1.6.2015 byl také 30 135,00 Kč.

Rozdíl fyzického a účetního stavu byl roven nule.

Pro stanovení účetního stavu pokladny bylo vycházeno z následujících podkladů :

- účetní závěrka obce k 31.05.2015, kde konečný zůstatek pokladny syntetického účtu 261 byl Kč 45 844,- a konečný zůstatek pokladny obecního úřadu analytického účtu 261000 byl Kč 30 744,-.

- sumář pokladních a účetních dokladů za 1.6.2015 včetně, kde počáteční zůstatek pokladny byl Kč 30 744,- a konečný k okamžiku kontroly Kč  30 135,-.

 

2) FV byl předložen Návrh Závěrečného účtu hospodaření obce Holoubkov za rok 2014 vypracovaný starostou obce panem Ing. Lukášem Fišerem, Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obce Holoubkov v roce 2014 vypracovaná auditorskou společností K KREDIT s.r.o., Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu územních samosprávných celků, regionálních rad a dobrovolných svazků obcí – Fin 2-13 M a Rozbor hospodaření obce Holoubkov v roce 2014

 

Návrh Závěrečného účtu hospodaření obce Holoubkov za rok 2014

Návrh Závěrečného účtu je zpracován přehledně a zcela dostatečně popisuje hospodaření obce Holoubkov v jednotlivých oblastech včetně skladby příjmů a výdajů a jejich vývoj, nakládání s majetkem obce, hospodářskou činnost obce a hospodaření příspěvkové organizace ZŠ, MŠ a ŠJ. Dostatečně popisuje nejvýznamnější finanční a účetní události v roce 2014.

 

Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu územních samosprávných celků, regionálních rad a dobrovolných svazků obcí – Fin 2-12 M a Rozbor hospodaření obce Holoubkov v roce 2014

Celkové příjmy obce činily Kč 22 919 772,88

Celkové výdaje obce činily Kč 23 079 954,82

Hospodaření obce za rok 2014 skončilo se schodkem Kč  -160 181,94. Původní rozpočet počítal s výdaji Kč 30 777 650,- a schodkem Kč -14 005 260,-. Díky ale odsunutí investic ve starém sídlišti (Kč 10 000 000,-) a v novém sídlišti (Kč 2 000 000,-) a vyšším příjmům z daní než se čekalo byl konečný schodek podstatně nižší. Schodek Kč – 160 181,94 byl pokryt z přebytků hospodaření obce Holoubkov v minulých letech. Největší investicí v minulém roce byla rekonstrukce veřejného osvětlení za Kč 3 418 140,-.

Předložené podklady dokazují, že jednotlivé kapitoly a položky rozpočtu se v roce 2014 naplnily v souladu s rozpočtem schváleným OZ, respektive jeho II. změnou a FV k předloženým podkladům nemá připomínky a doporučuje je ke schválení OZ.

 

Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obce Holoubkov v roce 2014 vypracovaná auditorskou společností K KREDIT s.r.o.

Předložená zpráva neobsahuje žádná zjištění auditora, která by svědčila o tom, že vedení obce porušilo rozpočtovou kázeň nebo předepsané účetní výkazy obce nevěrohodně podávají obraz o hospodaření obce.

Pouze v odstavci C. Upozornění na případná rizika, auditor upozorňuje na obecná rizika a oblasti pro přijetí opatření tak, aby se minimalizovaly negativní dopady na hospodaření obce Holoubkov.

-         Ke 20.2.2015 vstoupila v účinnost novela zákona 250/2000 Sb., která přinesla mnoho změn v povinnostech obcí, obec by měla přijmout včas taková opatření, aby se nedopustila správního deliktu. Jedná se především o změny pravidel pro poskytování dotací a finančních výpomocí a pravidel pro dodržení (resp. nepřekročení ) jednotlivých položek rozpočtu, a to především na straně výdajů.

Důležité je, že žádná významná rizika za rok 2014 nebyla v hospodaření obce zjištěna.

FV  s doporučením auditora souhlasí.

Dle auditorské zprávy základní finanční ukazatele obce Holoubkov jsou na velmi nízkých hodnotách.

Účetní knihy a vedení účetnictví stejně jako dodržování rozpočtové kázně ze strany vedení obce je až na drobné chybičky v pořádku. Finanční stabilita obce je na vysoké úrovni hospodaří bez úvěrového zadlužení a má vytvořené rezervy (33,6 mil. Kč) pro uskutečnění zásadních a nutných investic v oblasti dopravní infrastruktury, kanalizační sítě, případně sportovně kulturního centra.

 

3) FV byl předložen rozbor hospodaření obce Holoubkov za období 1.Q/2015

Celkové příjmy obce činily Kč 5 559 590,-, tj. 30,6 % z celkových rozpočtovaných příjmů

Plnění daňových příjmů z celkových rozpočtovaných daňových příjmů činilo 22,3%, což je zatím nižší výsledek než se očekávalo. Nižší příjmy z daní v 1.Q roku 2015 než tomu bylo v 1.Q roku 2014 se netýkají pouze obce Holoubkov, ale  všech municipalit v ČR a ministerstvo financí ČR slibuje v dalším období zlepšení. Jednotlivé položky na straně příjmů se zatím naplňují dle očekávání.

Celkové výdaje obce činily Kč 6 489 900,-, tj. 20,15%, z celkových rozpočtovaných výdajů. Procentuální plnění celkových rozpočtovaných příjmu je zkresleno dosud nerealizovanými investicemi (rozpočtováno 18 mil. Kč)  a jednorázovými běžnými výdaji (např. jednorázovou výplatou celoročního příspěvku obce na provoz PO (ZŠ, MŠ, ŠJ) ve výši 1,5 mil. Kč) , které se již nebudou opakovat.

Jako každý rok položka na straně výdajů, která měla za 1. Q 2015 výraznější plnění (57%) byla položka 6171 Činnost místní správy: mimořádně ovlivněna zůstatkem hotovosti v pokladně a zaúčtováním DPH. Tato položka se v průběhu roku výrazně mění a ke konci roku nebývá překročena. FV nehodnotí vývoj této položky za riziko pro obec. Ostatní položky výdajů se naplňují bez zjevných odchylek od rozpočtu.

Za 1.Q/2015 obec hospodařila s celkovým schodkem Kč – 930 320,-. Pro rok 2015 je plánován celkový schodek Kč  - 14 022 180,-.

Schodek za 1. Q 2015 je pokryt přebytky hospodaření obce v minulých letech.

 

4) FV byl předložen I. návrh změny rozpočtu obce Holoubkov na rok 2015

Celkové rozpočtované příjmy obce po změně činí Kč 25 508 150,-

Celkové výdaje obce by po změně měly činit Kč 35 608 130,-

Saldo rozpočtu  po I. změně bude záporné ve výši Kč  -10 099 980, což je o Kč 3 922 200,- méně než je ve stávajícím schváleném rozpočtu.

  1. Změna rozpočtu již reaguje na jeden ze závěrů zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření obce Holoubkov za rok 2014 uvedeného pod bodem C. Upozornění na případná rizika (zpráva auditora, kterou jsme včetně závěrečného účtu projednávali ve FV dne 1.6.2015 a kterou má k dispozici). Ve zkratce se jedná o to, že mimo jiných dalších rizik schválené položky rozpočtu by neměly být v průběhu roku překročeny. Proto je v předložené I. změně u položek, kde v tuto chvíli nelze přesně určit jejich výši navržena rezerva.
  2. Největší změny jsou v oblasti investic. U nově zařazených investic je důvodem získání investiční dotace (zateplení ZŠ a MŠ), u zrušených (komunikace staré sídliště…) se jedná o odklad na další rok 2016 z důvodu ne zcela 100% připravenosti těchto akcí, již přílišného počtu investičních akcí v tomto roce, které vedení obce je schopno zvládnout (uhlídat) a v neposlední řadě i objemem financí.

K jednotlivým změnám :

a.    Příjmy :

   i. Daň z PPO – jedná se účetní operaci , stejná částka je recipročně ve výdajích

   ii. Drobné úpravy

  iii. Úprava příjmové stránky rozpočtu o neinvestiční a investiční dotace souvisí se získáním příslušných dotací, o které obec žádala v souladu s usneseními OZ. Jedná se výměnu osvětlení v ZŠ (stávající je nevyhovující – potvrzeno odborným měřením), zateplení ZŠ a MŠ (asi jediná příležitost pro získání tak velké dotace na tuto akci), vybudování víceúčelového sportovního hřiště v areálu ZŠ

 

b.      Výdaje :

i. Stejné částky dotací ze strany příjmů je i na straně výdajů + VZ obce na dofinancování celé akce. VZ obce jsou odhadnuty protože dodavatelé ještě nejsou vybráni (budou probíhat VŘ dle zákona o VZ) a obsahují v sobě již nyní plánované neuznatelné náklady investičních akcí a rezervu pro případné vícepráce.

ii. Odpadní voda – REVOS – navýšení z důvodu rezervy na projekt úpravy kanalizace v Chejlavech a opravy kanalizace u Olbrichu – vše již schváleno OZ

iii. Školství – opravy a udržování – navýšení z důvodu rezervy především na neuznatelné náklady investičních akcí s dotací

iv. Hasiči - navýšení z důvodu plánované výměny oken v budově pronajaté panu Černému a úpravy bývalé hasičské klubovny

v. Lávka pro pěší – úprava o výdaje spojené se změnou projektu a technologie výroby lávky (ze svařence na montáž šrouby) a povrchovou úpravou (z barvy na pozinkování) – již schváleno OZ

vi. Parkování zeleň – nové sídliště – navýšení o úpravu zeleně (odstranění staré a vysázení nové), přeložení el. kabelů, změna v u venkovního osvětlení, rezerva – úpravy již schválené OZ

vii. Komunikace staré sídliště – začátek realizace se převádí do roku 2016, zbylý 1 mil. Kč je rezerva na dokončení projektu + stavební povolení, výběrové řízení, …

Ostatní změny v rozpočtu jsou způsobeny upřesněním jednotlivých příjmů a výdajů.

Změny nemají výrazný dopad do finanční stability obce. Původní schodek rozpočtovaných příjmů a výdajů -14 mil. Kč se díky získání investičních dotací a odložení některých větších investic na další období snižuje na – 10,1 mil. Kč.. Tento schodek bude kryt z přebytku hospodaření obce v minulých letech (stav přebytku k 31.12.2014 byl 33,6 mil. Kč).

 

5) FV byl předložen rozpočtový výhled obce Holoubkov na období 2016 - 2018.

Tento výhled vychází z reálných daňových i nedaňových příjmů, které odpovídají dosahovaným příjmům v posledních letech a od roku 2016 jsou konzervativně stanoveny na stejné úrovni 15,5 mil. Kč (daňové příjmy v roce 2014 činily 17,9 MCZK). Běžné výdaje jsou upraveny pouze o možný vývoj inflace a běžné opravy a od roku 2016 jsou opět stanoveny na stejné úrovni 11,5 mil. Kč. Očekávaný přebytek běžného rozpočtu, který je zdrojem pro investiční výdaje odpovídá částce 4 mil. Kč. Tato částka byla dosahována i v minulých letech a je reálná.

Investiční dotace jsou promítnuty do kapitálových příjmů.

Kapitálové výdaje v letech 2016-2018 jsou nastaveny podle již OZ odsouhlasených investic do dopravní infrastruktury a kanalizačního řadu a budou upravovány podle vývoje jednotlivých projektů a připravenosti.

Celkově je rozpočtový výhled sestaven poměrně konzervativně a zatím nepočítá s žádnou úvěrovou zadlužeností.

 

6) FV bylo předloženo plnění rozpočtu  Základní školy, Mateřské školy a Školní jídelny za 1-3/2015 včetně podrobného výkazu a ztrát ve struktuře účtů účetní osnovy.

Celkové příjmy příspěvkové organizace za 1-3/2015 činily  2 268 688,- Kč, tj. 24,29 % z rozpočtovaných ročních příjmů po poslední schválené úpravě rozpočtu.

Celkové výdaje příspěvkové organizace za 1-3/2015 činily 2 426 992,- Kč, tj. 25,98 % z rozpočtovaných ročních výdajů po poslední schválené úpravě rozpočtu.

Rozdíl mezi příjmy a výdaji (schodek) činil  -158 304,- Kč.

Tento schodek byl způsoben jednorázovými výdaji v oblasti nákupu dlouhodobého drobného majetku. Schodek byl zatím pokryt rezervním fondem.

Zvýšené výdaje na potraviny jsou kompenzovány zvýšenými příjmy ze stravování. Dotace na výukové projekty jsou čerpány dle plánu.

Jednotlivé příjmy a výdaje příspěvkové organizace se naplňovaly zhruba v souladu se schváleným rozpočtem a případné nesrovnalosti nejsou zásadního charakteru a mají pouze časový.

 

7) Usnesení:

1) Kontrola pokladny bez závad.

2) FV nemá k Rozboru hospodaření obce za rok 2014 a Výkazu pro hodnocení plnění rozpočtu územních samosprávných celků, regionálních rad a dobrovolných svazků obcí – Fin 2-12 M připomínky a doporučuje ZO ke schválení.

3) FV nemá k Návrhu Závěrečného účtu hospodaření obce Holoubkov za rok 2014 připomínky a doporučuje ZO ke schválení.

4) FV nemá ke Zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření obce Holoubkov v roce 2014 vypracovaná auditorskou společností K KREDIT s.r.o. výhradní připomínky a souhlasí s doporučením auditora. Připomíná upozornění auditora z roku 2012 týkající se  důsledného vymáhání pohledávek po LS jejich podíl na příjmech z hospodářské činnosti není malý a každý rok se o něco zvýší. Celková výše takovýchto pohledávek není pro likviditu obce zásadní.

5) FV souhlasí s hospodařením obce za 1.Q/2015 a doporučuje jej OZ vzít na vědomí.

6) FV nemá připomínky k I. změně rozpočtu obce Holoubkov v roce 2015

7) FV nemá k rozpočtovému výhledu žádné připomínky .

8) FV nemá k hospodaření PO (ZŠ, MŠ a ŠJ)  žádné připomínky.

 

Zapsal Zbyněk Tůma, předseda FV dne 1.6.2015.