Naše obec - projekt III. třídy

Zveřejněno: 5. 1. 2008, zapsal: Lukáš Fišer, přečteno: 2469x

Části projektu:

  1. zadání tématu projektu
  2. rozdělení do čtyřčlenných týmů losováním
  3. stanovení pravidel pro práci v týmech
  4. rozdělení funkcí (koordinátor, mluvčí, pozorovatel, vyslanec)
  5. losování otázek koordinátory
  6. práce nad projektem
  7. prezentace práce jednotlivých týmů
  8. hodnocení:

         a) sebehodnocení
             b) hodnocení spolužáky
             c) hodnocení učitelem

 9.  předání diplomů

 

Jak to všechno probíhalo?

Jednoho dne nám všem paní učitelka oznámila, že budeme pracovat nad projektem Naše obec – Holoubkov. Vysvětlila jak bude práce probíhat a ona sama pro nás připraví úkoly a otázky, které budou jednotlivé týmy plnit. Při hodině prvouky proběhlo nejprve losování do týmů podle barev. Každý si vylosoval lísteček s jednou barvou. Potom paní učitelka řekla vždy jednu barvu a všichni, kdo ji měli, přišli před tabuli. Když byly všechny týmy utvořeny, služba rozdala papíry. Koordinátoři vylosovali pro své týmy otázky a úkoly, které měly plnit. Každý tým zároveň dostal od paní učitelky pravidla pro práci v týmu, kterými se měli všichni členové řídit. Na malé papíry jsme si nejprve napsali odpovědi, potom jsme pokračovali na velké čtvrtky, kam jsme psali, malovali a lepili obrázky. Koordinátoři řídili práci, pozorovatel a vyslanec získávali informace. Důležitá byla spolupráce nás všech v týmu. To bylo sice občas složité, ale zvládli jsme to.

Když všechny týmy dokončily projekt, následovala prezentace jejich práce před ostatními. Každý tým si vylosoval pořadí, v jakém svoji práci předvedl. Celá třída hodnotila, zda tým odpověděl na všechny otázky a splnil všechny úkoly. Potom se rozdělovaly diplomy a namalované medaile. Sami koordinátoři odměňovali členy svého týmu. Nakonec všechny týmy ukázaly své projekty a medaile, které jim koordinátoři přidělili a všichni se společně vyfotili. Protože se nám tahle práce líbila, paní učitelka nám slíbila, že pro nás připraví další projekt. Možná velikonoční.

Adélka Zajíčková

 

Co říci na závěr?

Přestože to byla pro děti velice náročná práce, která si vyžádala i pečlivou přípravu, zhostily se jí velice dobře. Samy získávaly informace z různých dostupných zdrojů: tisku, knih, učebnic, internetu apod.. Samy vybíraly a rozhodovaly o tom, co je pro ně důležité a zajímavé, o čem chtějí říci ostatním. Učily se při práci samostatnosti, orientaci, spolupráci, dovednosti naslouchat druhým a přijímat jejich názory, pomáhat, aniž by si to samy uvědomovaly. Nikdo nebyl k práci nucen. Každý měl právo nezúčastnit se /jedno z pravidel/. Nikdo to ale neudělal. Každý byl členem týmu a jeho práce byla pro tým potřebná. To si děti uvědomovaly a podle toho jednaly. Protože se dětem práce nad projektem líbila, plánujeme na jaro další a to buď velikonoční nebo jarní.

Mgr. Hana Křejdlová, třídní učitelka